Op woensdag 11 juni vond het 30 Jaar SWOCC en de Toekomst van Merkcommunicatie evenement plaats. Tijdens deze middag belichtten we vanuit verschillende perspectieven de ontwikkeling van merken en hun communicatie. We lieten zien welke functies het merk vervulde, vroeger, vandaag en morgen. Daarnaast lieten we zien hoe wetenschappelijke inzichten het fundament vormden voor effectieve merkstrategie én hoe deze inzichten werden vertaald naar de praktijk.
Het trendonderzoek ‘Het merk als kompas in tijden van paradoxale spanningen‘ gaat in op de merkcommunicatie trends van 2025. SWOCC is met vakgenoten in gesprek gegaan over de nabije toekomst van merkcommunicatie. Op basis van deze gesprekken zijn verschillende ontwikkelingen in kaart gebracht, die soms tegenstrijdig zijn of op gespannen voet met elkaar staan.
In de nieuwe Model van de Maand staat het A to Sustainability Model centraal. Dit vierstappenmodel – van urgentie naar bewustzijn, publieke steun en uiteindelijk collectieve actie – biedt een helder kompas voor merken die bij willen dragen aan een duurzame samenleving. Piet-Hein Coebergh gaat in gesprek met Wim Elving over de sleutelrol van communicatie. Want zonder gedeeld begrip en vertrouwen is er geen draagvlak voor duurzaamheidstransities. En zonder draagvlak stokt elke transitie, hoe goed bedoeld ook.